söndag 4 april 2021

Kom inte och säg att du är gammal

Den här boken upptäckte jag i början av 2012 när jag dammade på översta hyllan i vardagsrummet (min mans hyllor). En stor inbunden bok med titeln "Kom inte och säg att du är gammal", skriven av Mats Petersson, Claes Hellgren och Alex Danielsson.

 "Vems bok är det här?" tänkte jag, öppnade boken och såg att det var min, som jag fått av en arbetskamrat i början av sommaren 2010. Jag bläddrade igenom den och kom fram till att den var perfekt för mig, eftersom jag lovat mig själv att byta ut ett antal dåliga vanor mot bättre vanor. 

Vilken bra start att börja det nya året 2012 på! Att bli mer hälsosam och snäll mot mig själv! Faktum är att det är den här boken som kickade igång mitt intresse på riktigt för vitaminers och mineralers betydelse och inverkan på kroppen.

Efter att jag läst den här boken började jag äta magnesium och mådde jättebra av det. Tyvärr slutade jag samma höst, för att jag gjorde en hälsokontroll på hösten där blodprovet visade att mina magnesiumvärden var normala och doktorn sa att jag inte behövde något tillskott.

Med facit i hand inser att jag inte borde ha lyssnat på henne, då jag senare fått veta att just magnesiumvärdet i blodet inte ger en rätt bild av om man behöver magnesium eller inte. Men det är en annan historia.

Boken riktar sig mot dem som närmar sig 50-strecket, men den är lika intressant för dem som närmar sig 40 år tycker jag. Att bli medveten om sin kropp och vad den behöver kan egentligen aldrig börja för tidigt. På bokens baksida står den här texten som fick mig att vilja läsa den:

"Grattis!

Du håller nu i en livskamrat. Kanske inte en du kan diskutera med, skratta med, eller dricka kaffe med. Men definitivt en du kan bli gammal med. Det är en trogen kamrat, som engagerat delar med sig av insikter och verktyg för att ge dig ett bättre liv.
Samtidigt vill vi också önska dig välkommen till vuxen ålder. De flesta av oss har högt ställda förväntningar på denna del av livet. Och det med all rätt. Utflugna barn och anpassade karriärkrav ska ge utrymme för större mängder av egen kvalitetstid, är det tänkt. Men många av oss upplever tyvärr att vuxenvärlden kan vara begränsande, lång, kanske tråkig och fylld av krämpor och problem, snarare än av lust och glädje. Det är åldern, har förklaringen stavats. Låter det torftigt? Ja, vi håller med. Och just därför har vi skrivit den här boken.
Det behöver nämligen inte alls vara så att den andra halvan av våra liv är den sämre. Nej, med rätt kunskap om hur kropp och själ reagerar på det vi gör och äter, kan vi med små medel göra stora saker för att helt enkelt vara friskare, starkare, piggare och mer välmående hela vägen förbi pensionsåldern! Och det är det den här boken handlar om.
Nej, inga tidsmaskiner eller mystiska mirakelsalvor. Bara sunt förnuft parat med en mängd samlade erfarenheter och resultaten från den absolut senaste forskningen. Så kom inte och säg att du är gammal"