måndag 23 augusti 2021

Kostens betydelse för en hälsosammare livsstil

Att äta en varierad kost, äta på regelbundna tider, äta långsamt och tugga maten ordentligt har jag fått lära mig sedan jag var liten. Ändå sker mina matintag som oftast oregelbundet och när jag väl äter stressar jag mig igenom måltiden som om det vore en tävling om vem som kan äta snabbast. 

Det vill jag ändra på!

Idag vet de flesta människor att kosten har betydelse för hur vi mår. "Du är vad du äter" tycker jag var ett lärorikt program som sändes på TV3 mellan 2005-2007 med Anna Skipper som kostexpert/programledare. 

Att veta varför en morot är nyttig och vad den gör för min kropp, vad den innehåller för vitaminer och mineraler och deras betydelse för min kropp är det som triggar mig att vilja äta hälsosammare.
Jag gillar detaljer.  

Det pratas mycket om antiinflammatorisk kost och jag har förstått att det råder delade meningar ifall specifika livsmedel verkligen bekämpar inflammation. Däremot råder en bred acceptans att viktminskning kan hjälpa mot inflammationer och att den antiinflammatoriska kosten hjälper dig att gå ner i vikt. 

Vad är inflammation?
Akut inflammation är en naturlig process som uppstår när kroppen försvarar sig mot något som upplevs som främmande – till exempel bakterier eller virus. Kroppens immunförsvar startar då en rad komplexa biologiska reaktioner för att eliminera inkräktarna och läka.

Kronisk inflammation
Det är långvarig eller kronisk inflammation som vi ska akta oss för då det kan leda till en rad ovälkomna sjukdomar som cancer, depression, hjärt- och kärlssjukdomar, artros och alzheimers och autoimmuna sjukdomar. Och dessa sjukdomar vill vi gärna undvika om vi kan, eller hur? 

Saker som kan orsaka kronisk inflammation
Varför akut inflammation ibland övergår från att vara tillfällig till långvarig eller kronisk beror mycket på din livsstil. Nedan punktlista visar olika exempel som tillsammans kan skapa kronisk inflammation. 
  • Näringsfattig kost med mycket socker, raffinerade kolhydrateter och transfetter
  • överkonsumtion av alkohol
  • övervikt
  • rökning
  • stress
  • obalanserad tarmflora
  • dålig sömn
  • brist på motion
Symtom på låggradig inflammation kan vara
  • Trötthet 
  • Värk i kroppen
  • Hudproblem
  • Håravfall
  • Huvudvärk
  • Sömnsvårigheter
  • Torra ögon
  • Depression
  • Andfåddhet
  • Ångest 
  • Humörsvängningar
  • Viktökning
  • Magproblem
  • PMS Premenstruellt syndrom
Men deppa inte ihop nu om du känner igen dig i symtombeskrivningen ovan. Du kan nämligen välja att börja vara snäll mot din kropp och ge den förutsättningar för att kunna läkas genom att ändra dina kostvanor som är ett av stegen i processen mot en hälsosammare livsstil. 

Den antiinflammatoriska kostens betydelse för hälsan
Den senaste forskningen visar på att antiinflammatorisk kost förutom att skydda kroppen mot sjukdomar som hjärt/-kärlsjukdom och cancer med mera även saktar ner åldrandet i kroppen (tack vare antioxidanter) samt reglerar blodsockernivån. 

Om du är intresserad av att fördjupa dig antiinflammatorisk kost kan det vara väl värt att nämna att det finns flera olika typer av antiinflammatoriska kost. Paleo (stenålderskost) är en och Medelhavskost en annan. Sedan finns IFD-kost (inflammation free diet) och AIP (autoimmunt protokoll) för att nämna några.

Jag är en sån där person som har svårt för strikta dieter och bantningskurer. Men att bli medveten om vilken kost som har en antiinflammatorisk effekt på kroppen och börja lägga till mer av sådana livsmedel i kosten tror jag är betydelsefullt. Kom ihåg att lära dig vad just din kropp mår bra av. 
Det är de första små staplande stegen till förändring som på sikt leder till de stora. Gör som jag börja smått och lägg till succesivt.




Tips på antiinflammatoriska livsmedel!

1. Frukt och bär
Blåbär, hallon, jordgubbar, kiwi, äpplen, apelsiner, clementin, citron, mango, galiamelon, bananer.

2. Grönsaker, rotfrukter, lök
Broccoli, spenat, ruccola, morötter, sötpotatis, jordärtskocka, palsternacka, tomater, gurka, zucchini, blomkål, vitkål, grönkål, vitlök, salladslök, gul lök och purjolök, avocado (egentligen ett bär)

3. Nötter och frön
Valnötter, jordnötter, solrosfrön, pumpakärnor, mandlar, cashewnötter

4. Fisk
Lax, makrill, sardiner, sill, tonfisk 

5. Nyttiga fetter
Cocosfett, omega 3, olivolja

6. Kryddor
Gurkmeja, ingefära, chili, basilika, svartpeppar, timjan, färsk ingefära, oregano, salvia


Gillade du det här inlägget? Missa aldrig framtida inlägg genom att följa bloggen Skönhet och hälsa by Sophia på facebook eller få ett nyhetsbrev en gång per månad